v 39

 

I magen:

Eftersom det är ont om plats i livmodern kan det hända att navelsträngen är alldeles tilltrasslad. Att den sitter runt barnets hals är vanligt och det är ingenting du behöver oroa dig för. Cirka 20 procent föds så och det är oftast inget problem eftersom barnmorskan lätt kan lossa den vid födseln. Det mesta av fosterfettet på huden är borta nu och moderkakan förser fostret med antikroppar som ska hjälpa barnets immunsystem att hålla infektioner borta de första sex månaderna.


 vikt.JPG langd.JPG

 3.4-3.5 kg

 50 cm

Längden mäts från huvud till fot. Måtten kan variera relativt mycket.

Mamma:

Ditt fundusmått är cirka 33-38 centimeter. Du kan känna dig tung och ha kraftiga förvärkar. Det är viktigt att du försöker vila så mycket som möjligt eftersom du kommer att behöva vara utsövd när förlossningen väl sätter igång. Det kan hända att du inte får sova på 24 timmar om du har en lång latensfas med värkar som håller dig vaken.

Du kan få falska värkar och de kan vara lika smärtsamma och starka som riktiga värkar. Till skillnad från riktiga värkar så är de inte regelbundna och de försvinner när du är aktiv.

Vattnet kan gå vilken dag som helst. Ofta kommer vattnet forsande på en gång men ibland sipprar det ut långsamt. Om du tror att vattnet har gått eller om du har regelbundna värkar bör du ringa till förlossningsavdelningen



Falska värkar eller barnet som fixerade sig igårnatt?

Ingen aning, men det gjorde ont så in i h-lvete och varken alvedon,värmekudde eller ngt annat hjälpte..

idag? har känt av det hela dagen mer är mindre i ryggen, passade på att fråga BM när hon ringde och bokade om min tid, hon sa kraftiga förvärkar, min väninna sa att bebisen fixerar sig (hon hade oxå haft sjukt ont då), jag tror på nerver i kläm :) Kände ni när bebisen fixerade sig? man blir inte lite snurrig...

men i v 39 är jag nu och längtar fruktansvärt mkt efter att få träffa lilla älsklingen .

Permalink Allmänt Kommentarer (6) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: sanna

ja, det är riktigt härligt att kunna gå, i slutet hade jag så jävla ont överallt, var så agro och trött och flåsade så mycket att jag typ inte kunde andas :)



förlossningsbrevet är faktiskt svinbra, då behöver man inte känna samma press över att dom missar ngt man verkligen vill ha (typ EDA!!! :). om det blir fler barn ska jag köra på ett hotbrev jag med ;)



jag förstår att hon är efterlängtad lillsessan! och jag förstår att du vill bli smal igen, det var typ min högsta önskan, nej men skämt å sido, jag vet hur det känns. man vill ju ha tillbaka sin kropp och orka gå ner för en trapp utan att halvdö av ansträngning :) men du är så söt med din fina mage att man på ett sätt önskar att du hade kvar den för alltid så man får beundra lite! :)



ja, det var jättekul att du kom förbi, snart repris (om du inte ligger och föder ;)

Postat av: Angelica W

Hej, förstår om du längtar efter lill tjejen =)... börjar själv längta när jag hör att du är så nära... Jag hade också hemskt mycke förvärkar med William, fick låna TENS apparat av BM och den var helt underbar. Den rekommendar jag starkt. Hade den även under första halvan när d hade satt igång på riktigt. Har du bestämt om du ska ta nån bedövning? ... kram kram

Postat av: Emma

Åhh vad spännande, inte alls länge kvar nu! Lycka till!! :D Milla kom ju i vecka 39+1 ;)

Postat av: Maria

Aaaa nu är de ju hur nära som helst och som de vekrar nu tror jag inte du kommer gå över tiden :) Spännande!



Jag vet inte om jag kände så mkt när han fixerade sig . Eller så var de inget jag tänkte på så där hade ju som inga direkta förvärkar .

Postat av: sanna

oj, shit, om du börjar ha ont långa perioder känns det ju som att ho är påväg ju. jag hade aldrig sådär jätteont, mer som mensvärk av och till. kände inget speciellt kvällen innan heller vad jag minns. men det känns som att det kanske borde gå fortare om man har ont några dagar fast det kanske är bara jag som har mina små teorier här ;)



det är så jäkla trist att städa, förut var jag pedant och nu vet jag inte vad jag är. en slusk förmodligen ;)

Postat av: Angelica

Ja visst är den =) har fått hjälp med att designa , hon är skit duktig....

När jag väl fick han att inse att han skulle vara ett tag till imagen då bestämde han sig för att jag minsann skulle få gå fullt 40 V och sen ytterligare 14 dagar över tiden :P ...

Jag ska försöka så långt d går utan bedövning , fick endast lustgas med Wille, men d var mer för att d gick så himla fort, är lite nervös att d kommer gå minst lika fort eller fortare denna gång, har skojat och sagt åt david att vi ska tälta utanför sunderbyn dom sista veckorna :P ....



kram kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback