Tacopaj

Gårdagens middag blev dagens middag istället för M var superhungrig och orkade inte vänta på en paj igår.
Pajen blev GRYMT god om jag själv får säga. M sa att det var den godaste pajen han någonsin ätit .
Fast vad skulle han annars säga haha ;)

Hade tappat bort receptet Jenny gav mig, så tog det jag kom ihåg av den, googlade lite och improviserade resten :)

Tacopaj

Pajdeg

4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
½ tsk salt
50 g smör eller margarin
1 ½ dl mjölk

Blanda vetemjöl, bakpulver och salt i en bunke. Låt matfettet bli rumsvarmt, dela det i mindre bitar och finfördela med fingrarna i mjölet. Häll i mjölken och rör ihop till en deg. Tryck ut degen i en pajform ca 25 cm i diameter. Den behöver inte förgräddas.

Fyllning

ca 500 g nötfärs
2 små gula lökar eller 1 stor
1 påse tacokrydda (mer om man vill)
lite vitlök
2 msk tomatpuré
2 dl vatten

Hacka löken. Stek köttfärs och lök samt pressade vitlöksklyftor tillsammans tills det fått lite färg. Tillsätt tomatpuré och strö på tacokryddan. Häll på vattnet. Låt puttra tills vattnet är nästan borta.
Smaka av och tillsätt ev. mer kryddor. Häll köttfärsen i pajskalet.

Täcke

3 tomater
2 dl crème fraiche
4 msk majonnäs
riven ost (ca 2-3 dl)

Skiva tomaterna och sprid ut dem över köttfärsen.
Blanda crème fraiche och majonnäs. Bred ut över tomaterna.
(Vill man ha lite mer spice i det hela kan man "klicka" på lite tacosås)
Strö över riven ost.

Grädda mitt i ugnen i 200 grader i ca 15 minter tills ytan fått fin färg.
Servera med grönsallad.



--

Nu sitter jag och väntar på att tigerkakasbrowniesen svalnar så att jag kan provsmaka :D 


Hjärtat sitter och leker medans mami äter frukost :)



Permalink Allmänt Kommentarer (3) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Wifie

Bra med pajskal som INTE behöver förgräddas. Sådant kan göra mig lite.. hmm.. lat. ;) Googlade idag massa tacopaj men hittade inget UTAN förgräddning, såå danke! :)

Postat av: Mia

Perfekt... Tackar för tipset! Han är så söt w... :)

Postat av: Wifie

Precis, man vill som köra allt på en gång och sedan sätta sig i soffan och jäsa, istället för att vänta på någon jäsande deg! ;) Eller förgräddning. :P Egentligen är det nog inte så jobbigt, men det känns ju som det iallafall! Jag tappar motivationen om jag måste vänta på förgräddningar och jäsningar haha!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback