Recept på världens godaste bullar

Förra veckan var jag & Frida hos våran kära vän Sara och fikade. Hon hade baka lussebullar/saffransbullar och det var de godaste bullar jag någonsin har ätit (och frida) :) Ska baka i helgen och delar med mig av receptet :)

Deg:
200 g smör, rumstempererat
5 dl mjölk, fingervarm
50 g jäst för söta degar
2 dl socker
1 g saffran
½ tsk salt
13-14 dl mjöl

Värm mjölken till fingervarm, lös upp jästen i denna. Tillsätt övriga ingredienser, inklusive saffran (stött med sockerbit i mortel). Blanda även i smöret, som alltså ska vara rumstempererat och inte smält. Knåda till en smidig deg. Sätt på jäsning typ 1 h. Baka sen ut som bullar genom att kavla ut halva degen åt gången och tillsätt fyllning (½ på varje deghalva):

Fyllning:
200 g mandelmassa, riven
100 g vit choklad, riven
50 g rumstempererat smör

(om man vill kan man sätta lite extra strösocker också, med tanke på övriga fyllningen kan man nog överleva utan dock:))
Rulla ihop och skär som vanliga vetebullar, sätt i formar. Sätt igång ugnen på 200-225 grader. Låt jäsa 30-40 min.
Pensla med ägg och pärlsocker, kör in i ugnen 8-10 minuter (i min ugn snarare 8 än 10 minuter). Ät och njut!

--

Förövrigt så är vi hemma idag, igen. Förde William på dagis imse och vid 9.30 ringer de från dagis att William har spytt :(
Nu är kl snart 15, William har ätit en stor portion lunch, en clementin och en smörgås ?
på dagis spydde han i samband med att han hoppade i den röda "pölen med händerna/magen före som jag förstod och det kanske var därför han spydde om han landade på mage direkt efter grötfrukost ? Hur som helst så hoppas vi på det bästa och isolerar oss :)

Har shoppat på iittala Outlet. Prioriterade om lite och köpte 8 st flata tallrikar, djuptallrikar och assietter av den serien jag ville ha, vi får väl bygga på mer sen. Handlade även stekpannan och muggarna, mer hade jag inte råd med haha ;)
Trevlig första advent ! Snart är det jul :) 

Enkla, fina, tåliga, vita :)

iittala Arabia Arctica Dinner Plate - Click to enlarge

Permalink Allmänt Kommentarer (1) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: sanna

perfans! har inhandlat lite saffran och ska testa imorgon tror jag ;)!



bra att wille mår bra! yaaaay!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback