Amning,ridning,surkärring... you name it !

Igår var vi på BVC och William vägenr nu 5420g, så han ligger fortfarande under kurvan men har börjat gå upp lite bättre nu när han får ersättning oxå, för bröstmjölken räcker inte alls till . Den bara sinar, jättetråkigt !  Frågade BM  hur länge det brukar ta för att det ska komma tillräckligt med mjölk om man tokammar och hon sa att för henne tog det 6 månader med första barnet (!!!), jag tänkte för jag har ammat jätteofta hur länge som helst, försökt äta&dricka själv m.m. men det kommer ingen mer, så nu orkar varken jag eller w någon mer så nu kombinerar vi amning & ersättning. Gud så skönt det är att ha en mätt & glad bebis !!

Usch vad jobbigt det har varit när inte amningen funkar. Sen undrar man vad alla andra tycker när man inte helammar , ganska töntigt egentligen ,men alla verkar tycka det är så konstigt om  inte amningen fungerar och jag kan känna att vissa tycker att man är en sämre mamma för det. Det är skönt när amningen funkar, men när den tjorvar så är det inte så kul, nej. Så nu kör vi såhär och skiter i vad folk tycker, för det här funkar bäst för oss :)

Utanför amningsvärlden då :)

2 dagar på rad har jag,Mia&Tilde varit till stallet och kollat på ridlektioner. Har spanat på två olika grupper och kollat lite vart man skulle passa in, jag är såååå laddad att börja rida igen !

Mötte upp Sanna,Emma & Catti idag efte att dom varit på babysång. Vi gick till Häst&Fritid och skulle kolla på ridkläder, medans vi andra stod ute med vagnarna och Emma hann kanppt öppna dörren till affären, så ropar det otrevligaste butiksbiträde till Emma  någonting i stil med att "den där får du lämna ute/du får inte ta in vagnen.." eller ngnting liknade. Väldigt otrevlig iaf ! Hon ville i princip att vi skulle lämna vagnarna ute på parkeringen, för hon var rädd att barnen skulle slita ner halva affären och att det var såååå trångt därinne (vi ryms ju på affärerna inne i stan ?!). Ööööh, det hade lätt rymts + att det inte var en endaste kund där inne. J*VLA SURKÄRRING!!! Emma avslutade med att vi går och handlar någon annanstans, och det gjorde vi. Jag köpte mina ridstövlar på Granngården istället där dom var så hjälpsamma och trevliga ! Sånt där som på Häst&Fritid gör mig så förbannad !!! Okej , om hon hade sagt det på ett trevligt sätt att det är lite trångt m.m. men hon var så jävla otrevligt ! Jag tänker aldrig mer handla där, det är då ett som är säkert !

Men som sagt, nya ridstövlar köpte jag, och är jättenöjd!
Ett litet impulsköp, meeen...jag behövde nya ;)






Imorn är det dax för babymassage igen, kul! Hoppas William inte har magknip som sist :) Och ska ta med snutten så går det nog bra , han är inget fan av att ligga på rygg allför länge . Sen efter det blir det fika hos Catti&Alfon om jag bara hinner, för imorgon kommer även Jenny på besök och ska sova över hos oss, mysigt !

Permalink Allmänt Kommentarer (9) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Jonna

Tja, de e ju dom där sövlarna som jag har nu men de var inte dom jag menade de har kommit in en ny stövel som e ännu smidigare och sitter bättre i vristen

Postat av: Mia

Haha... lägg upp så man får se skillnaden mellan de gamla o nya stövlarna :) Kanske jag kommer att hålla med mattias ;)

Postat av: Linda

Ja, mitt fulla stöd har du då gällande ersättning. Vi är ju inte bättre själva :) Som faktiskt de allra flesta sagt till mig, det är ju viktigast att älsklingsungarna mår bra, och det gör de ju när de är mätta..



Fasen vad förbannad jag hade blivit om någon sagt så till mig. Ska man inte få vara någonstans bara för att man har barn. Surkärring.

Postat av: mysan

Hallåsan.. Vår lilla höna har fått ersättningen sen hon var en månad.. min mjölk räckte inte för henne å hon bara rasade i vikt.. har oxå haft tankar att man är en sämre mamma..men nu tänker jag så här. Huvudsaken är att hon är nöjd å belåten.. är hon nöjd är jag det.. =)

Postat av: Karin

Klart man inte är en sämre mamma för att man ger ersättning. Du har jobbat hårt för att få amningen att funka.



Vad gäller surkärringen på häst&fritid har du mitt fulla stöd. Jag ska aldrig gå dit och handla jag heller.

Postat av: Tess, som bara läser bloggar men inte har någon egen

Det är väl inget som säger att bara för att man har bröst så ska det funka.

Sen om det inte finns mjölk så det räcker så vad fan ska man göra? Trolla?



Jag kan däremot tycka att man är en "sämre mamma" om man skiter i att ammma sitt barn pga egoistiska skäl. Då menar jag att man skiter i det helt och hållet. Inte ens testar utan har bestämt sig i förväg, att man helt enkelt inte vill. En del verkar ju tro/tycka att brösten finns där för männens skull, en del vill sätta igång att tokdieta, en del är rädd för att sabba pattarna osv.



Det går faktiskt inte att sticka under stol med att det bästa man kan ge sitt barn är modersmjölk. Det är därför jag har så svårt att förstå varför en del väljer bort amningen rakt av.



Det har ju inte du gjort. Tvärt om. Du har ju verkligen tragglat hit och dit och då är det bara att acceptera läget. Det gäller även alla andra inkl BVC-tantor och kärringar på stan.



Postat av: Angelica W

Tänk att d här med ammning skapar så stora frågor och tvivel hos en som är mamma,har själv varit där och fått höra ett och annat! men jag valde att sluta lyssna på andra och började lyssna och lita på min egen känsla!Hellre har man ju ett barn som är mätt och belåten även om man måste kombinera.Eller helt väljabort amningen. Man är ingen sämre mamma för att man väljer bort helt att amma eller för att d inte finns nog med mjölk.

Jag ska inte amma den här gången och d är för att jag ska börja äta min medecin igen och jag ser hellre att mitt barn har en glad och lycklig mamma än en mamma som inte ,mår bra och ammar mot alla odds. Jag var tvungen att göra samma sak med william och han mår hur bra som helst utan allergier trots att han fått mjölkersättning från start.

Man ska inte amma mot alla odds, thats it!



jag tycker du gjort d bra!



kram kram

Postat av: sanna

tack! ja, man blir ju jävligt less vissa stunder faktiskt, värsta bittra :) ang det här med amning tycker jag såhär:



man borde göra precis som man vill och strunta helt i alla andras åsikter. om man inte vill amma för att inte sabba titsen, om man inte gör det för att man inte trivs med det, för att man tycker det gör ont eller har för lite mjölk tycker jag var och en gör precis det som känns bäst. så himla irriterande med andra mammor som ALLTID ska bry sig och se ner på en pga de val man gör.

dessutom är ju ersättningen så grymt bra nu också, och antikroppar från dig fick han ju redan i magen! :) u go girl!

Postat av: sanna

precis! jag ska köpa gröt till c idag, för nu känns det som att mina patts är helt tomma eftersom han ammat så mycket i natt, så det är nog lika att han får börja smarra lite sånt redan nu så han inte tokvägrar senare :)



tror vi också hoppar växis idag, kände mer för att bara ta det lungt och gå en vända runt sjön. (och kanske en på stan och shoppa lite fast jag inte har råd ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback