Ingen rubrik

I fredags var min tanke att jag & W skulle våldgästa Mia . Tänkte åka dit vid 11 så att barnen skulle hinna busa lite. Jag var där 12.30 när Tilde skulle sova. Bra planering va ? ;)
Så jag & Mia + kids tog en prommis runt sjön. Jag glömde bara en liten detalj. Tydligen en viktig detalj. Att W hade ätit lunch strax före 11 så han var jääätttetrött och blev hungrig när vi var halvvägs. Vilket slutade med att han skreeeeek i vagnen, jag fick bära han och som TUR var så var Mias päron hemma så vi gick förbi dom för matpaus. W fick mat, jag & Mia fick hamburgare & nybakta kanelbullar och Tilde fick mellis. Efter att alla var mätta,nöjda och glada fortsatte vi vår prommis. W slocknade som  en stock och vi gick vidare till kvantum och handlade lite nödvändiga (?) saker ;)
Konstigt det där. Att man behöver alltid handla något, fast man egentligen inte behöver ;)
En mycket trevlig dag :)

På lördag var vi på Williams kusins , Isaks 3-års kalas. Full rulle med svettiga,springade,sockerfyllda barn. Dom är ju för söta :) Träffade på folk som man inte träffar allt för ofta, fikade gott och åkte hem sen. PÅ kvällen såg vi "flickan som lekte med elden". Bra film !!

Igår, söndag var jag och William ute, medan pappa M höll på med badrumsrenoveringe. William fick åka pulka. Han verkade gilla det :)  Efter en stund pulkåkning packade jag ner han i vagnen och gick på en prom. William sov fortfarande då vi kom hem, så han fick stanna ute & sova i vagnen . Det är en fördel med hus ! Han sov en bra stund  :)
På kvällen efter M & hans bror snickrat klart (eller klart är det inte ;) ) i bastun/badrum åt vi middag och såg Johan Falk :)
SKulle åka skridskor med Ylva igår men kunde ju inte missa Falken, men idag, då ska skrillorna på ;)

Nu börjar även min stora utmaning:
Att prata finska med William på dagarna så att han lär sig.
Han har så många släktingar som pratar finska och vissa av dom bara finska, så vi vill att även han ska kunna det.
Men det kommer att bli svårt för mig, trots att jag kan flytande så kommer det inte automatiskt.
Wish me luck :)







Permalink Allmänt Kommentarer (7) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Wifie

Åh vad kul! Jag funderade senaste igår om man skulle prata engelska också med barnet så dom lär sig från grunden. :) Finska är så häftigt. Skulle verkligen vilja kunna det! :) Och vilka SNYGGA byxor W har! :)

Postat av: Mia

Se där, det var dags att du tog dig i kragen och börjar prata finksa men du kan få dispens om jag är med på dagarna ;)



Jag har ju sagt åt R att han får prata engelska med Tilde så pratar jag svenska ;) Men ja, han verkar inte nappa så bra på det :)



Vad söt han är på bilderna! Han är så stor nu... Snart springer an förbi Tilde ;)

Postat av: Linda

Tvåspråkiga barn är bra, tycker jag.

Jag hade velat lära Anton engelska också, men vi är båda så otroligt kassa på engelska.

Så det blir bara svenska...



Tiden går fort...vad stor han är!

Postat av: Theres

Vad är det för brallor W har på sig? Skit snygga!

Vi vill också att Olle ska lära sig finska eftersom hans farmor & farfar nästan bara pratar finska, de kan svenska men är inte så bra på det.. Så innan han föddes sa vi att Mikis skulle prata finska och jag svenska. Men han är jätte dålig på det, hoppas det blir bättre när jag är i skolan, kanske lättare ifall en inte är med och bara pratar svenska då är det så lätt att "hänga med" och prata svenska..

Ja, vi vill gärna ses i veckan! Något mammahäng planerat? Jag har skola imorgon, men är annars ledig hela veckan :)

Postat av: Linda

Det kommer säkert att bli helt automatiskt med finskan när du väl börjar. Det är värt sååå mycket att barn som kommer från flerspråkiga förhållanden får lära sig. Så kämpa på. Säger som Mia dock, du får dispens när jag är med för jag fattar ingenting :).



Vi har inte ens testat pulkan ännu. Insåg efter att vi köpt den att vi bor ju så trist. Tror att den får åka till farmor och farfar.



Postat av: Theres

just ja, innebandyn.. det tar ganska mycket tid om man ska spela med ett lag. träningar tre gånger i veckan (oftast ganska sent på kvällarna), plus match på helgen. utöver det är det jobb då och då eftersom man måste dra in pengar till föreningen så man kan finansiera seriespel. plus träningsavgift m.m. så känns det inte värt det när man har en liten hemma som man hellre lägger ner sin tid på :)

Postat av: sanna

skönt när det iallafall är igång, då närmar det sig att bli klart inom en kort framtid iaf :) så härligt när vi fick färdigt vårat, var ju sådär utan badrum och toa, ja ;)



ÅÅÅÅH vilka sjukt fina byxor, var hittade du dom? dom måste jag med köpa isf! älskar ju döskallar!



ja, jag vet jag borde hälsa på, men jag måste verkligen få lön först, jag har INGA pengar. fan vilken katastrof jag är :)!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback