Förskola

Det har ju varit fram och tillbaka om de ska öppna Rutviks bygdegård som en till småisavdelning här i Rutvik.
I börjar var det 6-7 barn som inte fått plats varav William var en av dom, men idag ringde de och sa att det blir inget med bygdegården för de va bara 2 stycken barn som inte fått plats, varav W var en av dom (typiskt :/)  så det blir ingen Rutan-dagis för oss :(
Blev tillfrågad förra veckan vilket dagis jag vill ha i andra hand och då valde jag Munkebergs förskola som annars oxå hade varit mitt 1:a handval om vi bott närmare, för det verkar vara ett superbra dagis. Matmässigt VET jag att det är bland Luleås bästa om inte det är det. De lagar maten själv, bakar brödet och använder sig av färska grönsaker, färsk kött , färska kryddor m.m. och mkt ekologisk mat . Sen tycker jag att dagiset ligger så bra till. Nära naturen och vattnet och fina stora gårdar.

Munkebergs förskola är den första förskolan i Norrbotten som certifierats med betyget MVG

Skolmatens Vänner

Det får vi bland annat av följande skäl:
Mat på regelbundna tider

  • Måltiderna serveras vid samma tid varje dag.
  • Det serveras D-vitaminberikad lättmjölk till lunchen.

Måltidsmiljö

  • Miljön för måltiderna är lugn och trivsam

Pedagogiska måltider
Minst en vuxen person per bord äter tillsammans med barnen

Frukost och mellanmål

  • Består av ett urval av: nyckelhålsmärkta mjölkprodukter, gröt, müsli/flingor, bröd, nyckelhålsmärkta pålägg, grönsaker och frukt.
  • Söta drycker, bullar, kakor, kex, glass och snacks serveras inte alls - eller max en gång i månaden.

Han fick plats på avdelningen Jupiter, så får han gå på samma avdelning som Klara och Charlie, kul ! Men vi kommer fortfarande att stå kvar i kön till Rutan och nu är vi nästa på tur. I rutvik finns det nu 2 dagis men det ena ska de stänga efter att de byggt om det "stora" dagiset, så vi hade ändå varit tvungen att skola om William.

Jag har inte längtat till jobbet/skola, men ändå sett framemot att sysselsätta mig med ngt trots att jag älskar att vara mammaledig. Men idag när vi fick beskedet att inskolning startar 9/8 (!). det är ju SNART ! ÅNGEST! Min bebis, hur ska det gå. Åh känner att det här kommer att bli jobbigt för mig och Mathias, för William är det nog bara roligt (förhoppningsvis) :) Om jag börjar jobba, så kommer jag att jobba 75% och då jobbar jag 7.30-14.30 och fredagar slutar jag 14.00 (sommartid en halvtimme kortare varje dag och 13 på fredagar :)). Sen kommer M eventuellt att börja 08 de dagar som går så det blir lagomt långa dagar för W (och mig :)) Sen har vi även möjligheten att flexa mella 07.30-08.30 så det känns skönt , för innan man fått in det så blir det nog ngn stressig morgon eller två ;)

Nu ska jag börja skriva eller googla efter en lista vad man ska inhandla för "utrustning" till dagis, men så gott som dubbelt av allt ? HJÄLP !

Permalink Allmänt Kommentarer (3) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Anonym

Det låter ju som bra dagar det där:) skööönt! Jag vill helst inte gå tillbaka till korvis pga tiderna:/..



Kul med dagis! Tror W kommer trivas galant!Låter som ett perfekt dagis för Vilja! Vill helst inte att hon går på ett dagis där dom får äta slisk eftersom att hon inte kommer få äta så mycket sånt (pga spalten) .. Och sitter alla andra och äter kommer det ju bli jättejobbigt för henne..Synd att vi inte har bil då hade man lättare kunnat välja det dagiset..

Postat av: sofia n

ja,du fattade väl att det är jag;)

Postat av: Linda

Vad skoj med dagis! Jag minns att jag var väldigt glad över dagisstarten då jag alltid längtat efter stunden då jag får hämta min prins där.

Det är inte så mycket egentligen som ni behöver tänka på mer än:

*Extra kläder (ca 2 ombyten)

* Blöjor

* Kläder efter väder



Personalen kommer att informera er om vad som kommer behövas under inskolningen. Fråga dem allt ni funderar på, de har alla svar.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback